Fyll i dina uppgifter så får du information direkt till din epost. Du får också en länk direkt till våra nedladdningsbara broschyrer. Tack för att du visar intresse för oss!
När du ska välja vilken klinik som ska utföra din ögonlaserbehandling eller linsbytesoperation finns det många saker att ha i åtanke. Tryggheten och säkerheten allra främst. För att du ska göra ett tryggt och säkert val har vi listat några aspekter att ha i åtanke och frågor att ställa kliniken.
Ett aktivt kvalitetsarbete innebär att samtliga processer, rutiner och operationsresultat på ett systematiskt sätt följs upp, granskas och utvärderas. Detta för att minimera risker och säkerställa att resultatet av de synkorrigerande operationerna blir bästa möjliga. En del kliniker har dedikerade team som helt och hållet fokuserar på denna uppgift. Fråga din tänkta klinik hur deras kvalitetsarbete ser ut.
Något som är oerhört viktigt när det gäller ögonlaser och linsbyte är att patienten är väl införstådd med de risker och biverkningar som finns. För – även fast riskerna är små – är det viktigt att du som patient själv har fått väga in dessa i ditt beslut. Information bör ges både skriftligt och muntligt i god tid före en eventuell operation, så att du i lugn och ro kan ta in informationen som ges, samt få svar på dina frågor och funderingar.
För att på ett säkert sätt kunna avgöra om synfelet är tillräckligt stabilt för en synkorrigerande operation krävs en dokumenterad synhistorik. Därför är det viktigt att kliniken ber dig uppvisa ett minst två år gammalt glasögonrecept eller kontaktlinsrecept. På så sätt kan kliniken jämföra resultatet av deras mätningar med de tidigare recepten och se att synfelet inte har förändrats avsevärt de senaste åren (minst två år). Om dina glasögon är minst två år gamla går det oftast bra att ta med dessa istället, så att kliniken kan mäta av styrkorna och på så sätt göra jämförelsen.
Vad händer om du mot förmodan skulle få ytterligare synfel efter fyra år, eller om det finns ett litet restsynfel kvar? Har din tänkta klinik då någon trygghetsgaranti som täcker en kompletterande behandling? Och om de har en sådan garanti, hur länge gäller den? Andra saker som bör ingå i en trygghetsgaranti är fria efterkontroller, så att du som patient kan känna dig trygg med att du alltid är välkommen tillbaka ifall du har frågor kring din syn.
När man har gjort en synkorrigerande behandling kan det dyka upp en del frågor under läkningsprocessen. Därför är det viktigt att kliniken där du har gjort din ögonlaserbehandling eller ditt linsbyte är lättillgänglig. Om man har frågor kan det kännas väldigt utlämnande om man inte omgående kan få svar på dessa. Fråga därför din tänkta klinik om de har jourtelefon där de finns tillgängliga, vardag som helg.
Det finns som sagt många saker att ha i åtanke inför en synkorrigerande operation, ovan punkter behandlar främst trygghetsaspekterna. För en mer övergripande checklista kan du läsa det här inlägget.
Fyll i dina uppgifter så får du information direkt till din epost. Du får också en länk direkt till våra nedladdningsbara broschyrer. Tack för att du visar intresse för oss!
Se vilka tider som finns tillgängliga på en klinik nära dig!
Eller boka via telefon på 08 – 517 588 18