Kundcenter

Lentis

SVT Nyheter har i ett inslag uppmärksammat att Läkemedelsverket har fått in många anmälningar av felaktig medicinteknisk produkt från olika bolag med anledning av att komplikationer uppstått för patienter med Lentis-linser. Memira slutade använda den aktuella linsen 2014 och hjälper de patienter som drabbats.

Varje år genomför Memira drygt 10.000 linsbytesoperationer i syfte att korrigera ålderssynthet. Lentis-linsen producerades av Oculentis och levererades av distributören Topcon. En liten andel, i dagsläget 0,4%, av alla linser som använts vid linsbyten hos Memira från oktober 2010 till slutet av 2014 har efter en tid fått små kalkinlagringar.

– Risken att drabbas av komplikationer är låg även för patienter med den aktuella linsen, men för de som drabbats är situationen naturligtvis besvärande. Vi tar fullt kliniskt ansvar för våra patienter och hjälper de som drabbats, säger Frida Göransson som är kvalitetsdirektör på Memira. De patienter som har fått problem med linsen upplever vanligtvis påverkad synkvalitet i form av bländning eller försämrad kontrast, efter två eller flera års användning.

– Vi har tagit de fall som förekommit på största allvar och gjort en individuell handlingsplan för de som drabbats, bytt ut de felaktiga linserna och hjälpt patienterna att ansöka om ersättning från patientförsäkringen, säger Frida Göransson. Memira har löpande rapporterat fallen till Läkemedelsverket.

– Det finns inga medicinska risker med grumligheten i linsen, men det kan medföra en påverkad synkvalitet. Har man som kund hos oss besvär så ska man höra av sig, så får man en tid för en undersökning, säger Frida Göransson. Har du frågor, kontakta Memiras kundcenter (öppet mån-fre 8-18): 020 – 61 62 00