Se vilka tider som finns tillgängliga på en klinik nära dig!
Eller boka via telefon på 08 – 517 588 18
Rickard har haft synfel i över fyrtio år med både närsynthet och astigmatism, och bestämde sig för att göra en linsbytesoperation (RLE).
Han kände sig begränsad av sitt synfel och drömde om att kunna vakna på morgonen utan att behöva sträcka sig efter glasögonen det första han gjorde och att komma inomhus vintertid utan att glasögonen immar igen. Efter ett linsbyte (RLE) känner han sig så mycket friare och kan både arbeta och vara aktiv utan att vara beroende av linser eller glasögon.
Rickard är 53 år och arbetar som rekryterare på Mathem.se. Han är aktiv och spelar golf och åker skidor och följer gärna Djurgårdens IF i fotboll och hockey. En dag på golfbanan fick han höra av sin 80-årig medspelare, att denne tidigare hade gjort ett linsbyte. Och han var den av oss som såg klart bäst.
”Det och en del annat gjorde att jag där och då bestämde mig för att nu är det dags”.
Han funderade lite på kostnaderna för operationen. Självklart var den dyr men räknade ut att han skulle spara in det på ett par år.
”Känslan att slippa korrigering är ju svårt sätta ett pris på” säger Rickard.
Från första samtalet till första besöket på Memiras klinik i Hagastaden i Stockholm gick allting väldigt snabbt då det fanns en återbudstid som han kunde boka in. Det dröjde endast ett par dagar från första samtal tills att han fick sin operation.
”Jag uppskattade den snabba processen mycket”.
Arbete:
Rekryterare
Synfel:
Ålderssynthet
Behandlingsmetod:
Linsbyte (RLE)
Ålder vid operation:
53 år
Se vilka tider som finns tillgängliga på en klinik nära dig!
Eller boka via telefon på 08 – 517 588 18
”Det bästa med linsbytet är känslan av att inte behöva tänka på glasögon och linser. Jag känner mig så mycket friare.”
Rickard hade inte direkt några rädslor inför linsbytesoperationen, mer än lite allmänt eftersom det ändå är synen det handlar om. Men det gick så snabbt från att han bestämde sig tills han fick en tid för operation så han hann inte oroa sig så mycket. Rickard hade ganska höga förväntningar och förhoppningar inför operationen och såg väldigt mycket fram emot en tillvaro utan synhjälpmedel. Och hur gick det då?
”Från dag 1 så har Memiras bemötande varit toppen. Det kändes verkligen som att personalen visste vem jag var, de tog sig tid att prata och ställa frågor kring hur jag kände inför operationen. De säkerställde verkligen att jag inte behövde vara speciellt orolig.”
Rickard slutar aldrig förbluffas över hur snabbt, smidigt och enkelt själva operationen gick. Kirurgen kommunicerade hela tiden vad han gjorde och hur det kunde upplevas så inget kom som en överraskning.
Tiden efter operationen
Dagarna efter operationen gick bra. Det var mycket att komma ihåg med olika ögondroppar, lite omständligare att duscha de första dagarna men det var ett ”lågt pris att betala.”
”Jag hade ett litet restsynfel som nu har korrigerats även det, såklart ingick det i kostnaden. Resultatet nu tycker jag har blivit mycket bra. Jag är jättenöjd.”
Så här efteråt känner Rickard att det var helt rätt beslut att göra operationen och skulle absolut rekommendera ett linsbyte till andra, och det har han redan gjort. Två kollegor på jobbet samt hustrun till en kollega har redan gjort en operation.
”Det är ju så många fördelar med att slippa glasögon och linser, och sedan spelar ju även bemötande och professionalismen från Memira in. Jag kände att jag var i väldigt goda händer.”